Offentlig upphandling – En guide för företagare

Offentlig upphandling är en reglerad procedur för inköp av varor, tjänster och entreprenader inom offentlig sektor. När statliga och kommunala myndigheter, beslutande församlingar samt offentligt styrda bolag, föreningar och stiftelser ska köpa en vara, tjänst eller entreprenad, ska valet av leverantör ske på affärsmässig grund för att säkerställa att offentliga medel används på ett effektivt och ansvarsfullt sätt. Därför används en reglerad inköpsprocedur som kallas offentlig upphandling.

När en offentlig upphandling tillkännagetts inbjuds leverantörer att lämna ett anbud. Offentliga upphandlingar förekommer bland annat inom områdena skola, vård, transport, reklam, kommunikation, konsulttjänster samt IT-system, och uppskattas i Sverige årligen omsätta drygt 500 miljarder kronor. Det innebär att det kan finnas stora affärsmöjligheter för företagare som gör affärer med offentlig sektor. Köparen kallas för upphandlande myndighet, alternativt upphandlande enhet, och säljaren för leverantör.

Grundprincipen i offentlig upphandling är att alla potentiella anbudsgivare ska ha samma förutsättningar. Den upphandlande myndigheten eller enheten ska därför vara affärsmässig och objektiv i valet av leverantör. Subjektiva bedömningar på grund av exempelvis lojalitet baserat på nationell tillhörighet eller tidigare relation till leverantören får inte påverka beslutet. Det företag eller den organisation som har det bästa erbjudandet ska vinna upphandlingen.

I Sverige regleras upphandlingarna av oliagen om offentlig upphandling (LOU), lagen om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster (LUF), samt lagen om valfrihetssystem (LOV). Konkurrensverket (KKV) är tillsynsmyndigheten för offentlig upphandling i Sverige. Konkurrensverket kontrollerar så att upphandlingsprocessen går rätt till, att alla inblandade behandlas lika och att beslut tas på rätt underlag.

Det finns flera olika typer av upphandlingsformer beroende på om värdet på en offentlig upphandling överstiger eller understiger de så kallade tröskelvärdena. Alla upphandlingar som överstiger tröskelvärdena ska annonseras i EU:s gemensamma annonsdatabas, Tenders Electronic Daily (TED). För upphandlingar som understiger tröskelvärdena är det tillräckligt att annonsera upphandlingen i en allmänt tillgänglig databas i Sverige.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Rulla till toppen