Traktamente – Vad är det och hur fungerar det för företagare?

För företagare kan traktamente vara en viktig del av affärsverksamheten när det kommer till tjänsteresor. Traktamente är en ersättning som en anställd kan få av arbetsgivaren för resor i tjänsten, och det är viktigt att förstå hur det fungerar för företagare.

Traktamentet kommer till för att kompensera för de ökade levnadskostnaderna som uppstår under tjänsteresan. Det kan täcka utgifter för mat, dryck och andra mindre kostnader som kan uppstå under resan. Om arbetsgivaren eller någon annan betalar för måltider under resan kan traktamentet vara lägre.

För företagare är det viktigt att känna till att traktamentet är skattefritt upp till ett visst belopp. Det högsta skattefria traktamentet för tjänsteresor inom Sverige kallas maximibelopp och var år 2014 och 2015 220 kr för en hel dag. Om företagaren får ett belopp som överstiger det skattefria traktamentet blir den överskjutande delen skattepliktig.

För att vara berättigad till traktamente måste företagaren vara på en tjänsteresa som har samband med företagets affärsverksamhet. Det krävs även att företagaren övernattar minst en natt och reser minst 50 kilometer från den ordinarie arbetsplatsen och bostaden.

Tjänsteresans längd avgörs av när företagaren lämnar kontoret eller bostaden och när hen kommer tillbaka. Om resan börjar innan klockan 12 räknas avresedagen som en hel dag, medan resan efter klockan 12 räknas som en halv dag. Hemkomstdagen räknas som en hel dag om företagaren kommer tillbaka efter klockan 19, annars ges ersättning för en halv dag.

För företagare kan traktamente vara en viktig del av att hantera reskostnader i affärsverksamheten. Det är därför viktigt att ha kunskap om hur traktamente fungerar och vilka regler som gäller för att kunna använda det på ett korrekt sätt inom företaget.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Rulla till toppen