Kreditfaktura – Vad är det och hur hanterar man det som företagare?

Det är viktigt för företag att förstå vad en kreditfaktura är och hur man hanterar den korrekt. En kreditfaktura är en korrigerad faktura av en felaktig ursprunglig faktura och kan även kallas kreditnota, omvänd faktura eller minusfaktura. Det är ett dokument som skickas från företag till kund för att rätta till eventuella fel i den tidigare utfärdade fakturan.

Vanliga orsaker till att en kreditfaktura utfärdas är felaktiga produkter eller skador, felaktig leverans av varor, bristfällig tjänst eller felaktiga belopp på fakturan. För att hantera en felaktig faktura korrekt bör den ursprungliga fakturan makuleras och en ny faktura med korrekt eller redigerat belopp skickas till kunden.

En kreditfaktura måste uppfylla vissa krav enligt mervärdesskattelagen. Den ska innehålla fakturanummer, fakturadatum, belopp som ska korrigeras och med hur mycket, specificerad moms enligt tidigare faktura samt nedsättningen som ska ske. Kreditfakturan utförs i princip på samma sätt som en vanlig faktura, men beloppet anges som negativt och texten ”Att betala” ändras till ”Er tillgodo”.

När det gäller bokföring av en kreditfaktura är det viktigt att den kvitterar ut den tidigare utfärdade fakturan och bokförs på motsatt sätt. Om den tidigare fakturan var momspliktig måste även momsen korrigeras i bokföringen.

Att förstå och kunna hantera kreditfakturor korrekt är viktigt för företagare för att undvika missförstånd och felaktigheter i faktureringen. Genom att följa lagkraven och rätt bokföringsmetoder säkerställer företaget korrekt hantering av kreditfakturor och en smidig kommunikation med kunderna.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Rulla till toppen