Periodisk sammanställning för företagare – Vad är det och hur fungerar det?

För företagare som bedriver verksamhet och säljer varor eller tjänster till företag i andra EU-länder är det viktigt att vara medveten om och följa reglerna kring periodisk sammanställning. Men vad innebär egentligen termen och hur fungerar det i praktiken?

Periodisk sammanställning, även kallad EU sales list eller recapitulative statement, är en rapport som företagare måste skicka till Skatteverket varje månad eller kvartal beroende på typen av försäljning de bedriver. Syftet med sammanställningen är att Skatteverket ska få en översikt över hur mycket företaget har sålt momsfritt till företag i andra EU-länder.

För att vara berättigad till momsfri försäljning till företag i andra EU-länder måste vissa villkor vara uppfyllda. Bland annat måste varan transporteras till eller förbrukas i ett annat EU-land, samt att köparen har angett sitt VAT-nummer.

När det kommer till att lämna in periodisk sammanställning finns det specifika datum att hålla sig till. För företag som säljer varor eller både varor och tjänster gäller en månatlig inlämning, medan de som enbart säljer tjänster behöver lämna in sammanställningen en gång per kvartal.

För att underlätta processen har Skatteverket möjliggjort olika sätt att lämna in den periodiska sammanställningen. Företagare kan antingen använda sig av en pappersblankett, blankett SKV 5740 som kan beställas via Skatteverkets beställningstjänst, eller skicka in via Skatteverkets e-tjänst.

Sammanfattningsvis är periodisk sammanställning en viktig del av företagares skyldigheter när de bedriver försäljning till företag i andra EU-länder. Genom att följa reglerna och skicka in den nödvändiga rapporten till Skatteverket i tid kan företag säkerställa att de uppfyller sina skatteplikter och undviker eventuella påföljder.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Rulla till toppen